Szerző: Graham Howes
Kategória: Teológia
ISBN szám: 978-963-31401-7-8
Kiadó: Bencés Kiadó
Kiadás éve: 2011
Oldalszám: 188
Méret: 172x226 mm
Kötés: puhafedeles
3730 Ft
Ebből a termékből jelenleg nincs készletünk!
A művészet és a vallás viszonyának vizsgálata a vallástudomány egyik leggyorsabban fejlődő területe.
Graham Howes invenciózus könyve a vallás és a vizuális művészetek kölcsönhatását vizsgálja a kereszténység és más vallási hagyományok területén.
Egy kizárólag vallásos témákat festő művész látta, hogy miközben néhány hölgy buzgón fürkészte alkotását, egy úriember odalépett hozzájuk, és így szólt: „Mi ez? Ó, egy szentírási téma. Ne fecséreljék az idejüket ezzel – nem éri meg –, minden ilyen mű felháborító az idén.”
Azt mondhatnánk, hogy a vallásos témának ez a műfajon belüli
beskatulyázódása egy mindinkább specifikussá váló fiúkba hasonlítható ahhoz a
szélesebb és korábban kezdődő szekularizációs folyamathoz – és része is annak
–, amely a liturgiát, a teológiát, sőt még a hitet is különálló és
hallgatólagosan marginális helyre ültette át a viktoriánus kultúrában.
Tisztán gazdasági szempontból tekintve a korabeli eladási adatok szintén azt
jelzik, hogy a század közepét megelőzően vagy egyáltalán nem, vagy nagyon
csekély piaca volt minden magas
művészetnek, és valószínűleg nem is volt rá közigény, lett légyen akár
szakrális, akár világi témájú. Magát a vallásos művészetet illetően három
sajátos kényszer működött. Az egyik, hogy hiányzott az Anglikán Egyház
támogatása. Valóban groteszk, ha talán kikerülhetetlen volt is, hogy az
1830-tól 1850-ig tartó erőteljes templomépítési vagy -bővítési program a
vizuális művészeteket illetően nagyon csekély esztétikai következménnyel járt.
A hivatalos egyházpolitikát Lord Bexley anglikán mágnás Benjamin Haydon
festőművészhez intézett megjegyzése szemlélteti: „Hadd építsünk először
templomokat, Haydon úr, aztán majd elgondolkodunk a díszítésükön is.” A
korlátozás azonban nemcsak haszonelvű, hanem ideológiai jellegű is volt. Ennek
forrása valójában már a reformációban is benne rejlett. Ahogy Samuel Redgrave
kritikus megjegyzi: „a protestáns Anglia sohasem tudta legyőzni reformátorainak
a szentírási témákkal szembeni ellenvetéseit.”