Isten a szeretet

Válogatás Szent Maximosz hitvalló műveiből

Isten a szeretet

Kategória: Teológia
ISBN szám: 978-963-93182-6-7
Kiadó: JEL Könyvkiadó
Kiadás éve: 2013
Oldalszám: 336
Méret: 129x205 mm
Kötés: keménytáblás

2800 Ft

Ebből a termékből jelenleg nincs készletünk!

A VII. századból szellemi óriásként kiemelkedő Maximosz hitvalló egyszerű szerzetes létére meghatározó módon hatott nem csak a bizánci teológiára, hanem Damaszkuszi Szent Jánoson keresztül még a latin skolasztikára is. A VI. Egyetemes Zsinaton éppen az a császárváros szentesítette az erőszakosan elnémított hitvalló teológiáját, amely két évtizeddel azelőtt a halálba küldte őt. Ettől kezdve a bizánci szerzetesek és világiak egyaránt szívesen olvasgatták a legkülönbözőbb gyűjteményekbe is bekerült Maximosz-műveket. S még ha az újkor kezdetétől Nyugaton el is felejtették őt, a XX. század második felében több száz monográfia és tanulmány jelezte a lelki élet és teológia nagymesterének reneszánszát.

A szeretet primátusát egész életművében hangsúlyozó hitvalló szintézisben látta az egész emberiséget, sőt az újra egymásra talált eget és földet, Isten és az ember világát, mert Krisztusban már mindenki és minden egy.

2,69. Amikor az érzéki vágy hevül, álmaiban gyönyörkeltő dolgokat képzel el az elme; amikor pedig a harag, akkor félelemkeltő dolgokkal álmodik. Egyébként szenvedélyeinket a tisztátalan démonok táplálják, akik gondatlanságunkat kihasználva gerjesztik föl azokat; s ugyanakkor a szent angyalok csillapítják, akik az erények gyakorlására serkentenek bennünket.

[…]

4. Az isteni életben is részesít bennünket, mert táplálékunkká teszi magát olyan módon, amit nem ismer más, csak Ő maga, illetve akik Tőle magától kaptak felfogóképességet erre, hogy ennek az eledelnek megízlelésekor valóban tapasztalják meg és lássák, hogy milyen jó az Úr (Zsolt 33,9; 1 Pt 2,3), aki isteni minőségével átalakítva átistenülésre juttatja a vele táplálkozókat. Hiszen nyilvánvalóan Ő maga az élet és erő kenyere, s így is hívják (vö. Jn 6,35.48).

[…]

2,42. Akik leragadnak a Szentírás szövegénél, és a törvény testi szolgálatához bilincselik a lélek méltóságát, azok feddést érdemlő módon teszik testté maguk számára az Igét. Azt vélik, hogy értelmetlen állatok föláldozásával már elnyerhetik Isten tetszését. Sokra tartják a testet a külsődleges tisztulásokkal, a lélek szépségére viszont nem ügyelnek, hanem bemocskolják azt a szenvedélyek szennyfoltjaival. Pedig épp a lélek érdekében lett elénk tárva a látható dolgok összes lehetősége, s érette jutott el hozzánk minden isteni ige és törvény.